Raidejokerin energiatehokkaasta ilmanvaihdosta vastaa Lumikko

Light rail 15 drives in Leppävaara

Suomen ensimmäinen pikaratikka Raide-Jokeri aloittaa liikennöintinsä 21.10. ja jokaisessa raitiovaunussa näkyy myös Lumikon kädenjälki. Jäähdytysratkaisumme viilentävät matkaa Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välisellä radalla lauantaista lähtien.

Uusi 25 kilometrin mittainen rata mahdollistaa raitiovaunulla liikkumisen aivan uusilla alueilla. Tämä helpottaa monien kulkemista ja tarjoaa vaihtoyhteyksiä myös metroon ja lähijuniin.

”On kunnia olla mukana tässä merkittävässä projektissa, joka helpottaa kestävää liikkumista entisestään pääkaupunkiseudulla”, kertoo Lumikon toimitusjohtaja Kimmo Pyykönen.

Raide-Jokeri eli Pikaraitiotie 15 on merkittävä projekti paitsi siksi, että se tuo raitioliikenteen myös kantakaupungin ulkopuolelle, myös siksi, että se avasi liikennöintinsä merkittävästi etukäteen suunnitellusta.

Pikaratikka Leppävaaran pysäkillä
Pikaratikka pysähtyy kauppakeskus Sellon eteen

Jarrutusenergia hyötykäyttöön

Lumikon sydän sykkii tunnetusti liikkuvan kaluston lämmönhallinta- ja ilmanvaihtoratkaisuille ja yksi ylpeydenkohteista on raitiotiepuolelle kehitetty jarrutusenergian talteenottojärjestelmä. Järjestelmä mahdollistaa jarrutuksesta syntyvän energian talteenoton ja siirtämisen tarpeiden mukaan matkustamon lämmittämiseen.

”Vuodessa yksi raitiovaunu käyttää lämmitykseen noin 120 000 kWh energiaa. Ratkaisumme ansiosta saamme jarrutusenergiaa taltioitua jopa 74 000 kWh vuodessa”, kertoo Ville Saikkonen, Lumikon tuotekehitysjohtaja.

Energiatehokkuus ja kestävät ratkaisut ohjaavat Lumikon suunnittelua ja näkyvät kaikissa valinnoissa, kuten valitsemalla sähkökomponentit, jotka kuluttavat mahdollisimman vähän energiaa.

Lumikon työntekijä rakentaa ratikan jäähdytysjärjestelmää
Ratikoiden ilmanvaihto- ja jäähdytysratkaisut valmistuvat Seinäjoella

Yli 50 vuotta liikkuvan kaluston parissa, 30 vuotta raidepuolella

 

Lumikolla on pitkä 50 vuoden historia liikkuvan kaluston HVAC (Heating, Ventilation and Air Conditioning) ja lämmönhallintaratkaisuiden edelläkävijyydestä. Portit kiskopuolelle avautuivat hieman sattumalta ja ovat antaneet hienon oppikoulun kohti alan pioneeriutta.

”Suunnittelimme ja toteutimme ensimmäiset ilmaistointiratkaisut dieseljunien ohjaamoihin vuonna 1992. Tänä päivänä Lumikon lämmönhallintaratkaisut ovat lähes jokaisessa Suomessa liikennöivässä ratikassa ja kaksikerrosjunassa”, Saikkonen summaa.

Pikaratikka pähkinänkuoressa

 
  • Raide-Jokeri on Suomen ensimmäinen pikaratikka, joka kulkee Helsingin ja Espoon välillä. Se tarjoaa nopean ja mukavan vaihtoehdon bussille ja autolle.
  • Raide-Jokeri kulkee aluksi 12 minuutin välein ja tulevaisuudessa mahdollisesti jopa 6 minuutin välein.
  • Raide-Jokeri on osa Helsingin seudun joukkoliikenteen kehittämistä, joka tähtää joukkoliikenteen osuuden kasvattamiseen ja liikenteen päästöjen vähentämiseen. Raide-Jokeri on ensimmäinen vaihe, jota seuraa mm. Kruunusillat-hanke.
Lue lisää Lumikon raidepuolen osaamisesta:
Lisää muualla:

Yhteydenottolomake